Jardova ST4
První zkušenost s Ducati jsem měl s ST2, jezdil jsem na ní rok a půl. Byla to láska na první poslech, stačilo, aby mi jí v bazaru nastartovali a já věděl, že prostě tohle musím mít doma. Umocnění přišlo při dokoupení laděných výfuků od Tenaxu, které estédvojce dodaly ty pořádné basy. Byl jsem s ní spokojený, akorát mi chybělo pár koníků. Po té co mi nedala přednost modrá octávka, se estédvojka odporoučela na náhradní díly.
Hned po uzdravení jsem začal vymýšlet co si pořídím a volba padla na Hondu VTR 1000 Firestorm. Je to přímý konkurent estéčka, od kterého jsem si sliboval, podobné jízdní vlastnosti, ale vyšší výkon. Co se potvrdilo byl pouze vyšší výkon. Jak bylo u „japonců“ zvykem, kladli důraz hlavně na výkonové parametry, ale co se týče brzd a podvozku, tam už to bývalo slabší.Na Firestormu jsem jezdil půl roku a musel z domu. Pořád mi nedala spát Ducati a chtěl jsem jí zpět. Věděl jsem však, že potřebuju něco silnějšího než je ST2. A hle, na inzerci se objevila parádní ST4 z roku 2003 v červené barvě, dovezená z Německa Honzou Lalákem.
Ihned jsem se rozjel do Ústí, aby byla moje. Vypadala jako nová, měla relativně málo najeto a jako bonus byla osazena carbonovými laďáky Sil motor. Oproti dvouventilovému motoru v ST2 bije v ST4 čtyřventilový motor z legendárního modelu 916, který má pouze lehce přiškrcenou špičku. Pocitově člověku přijde, že si konstruktéři moc nelámali hlavu s rozložením výkonu určenému k cestovatelským choutkám ba naopak, nechali motor pěkně ostře řezaný do špičky. 103koní žene motorku mocně dopředu až v 9500 otáčkách, znatelný zátah je k mání již od středních otáček , avšak zhruba od sedmi tisíc se daleko více o slovo hlásí koníci.
Někdo tuto vlastnost motoru vytýká, ale už v názvu je jasně napsáno Sport touring, tedy hlavně sport a až po té možnost cestovat. Je to prostě sporťák pro jezdce, kteří zrovna neměří 170cm a neváží 75 kilo.
Jelikož má vynikající ochranu jezdce jak před větrem, tak jakoukoliv nepřízní počasí, je velice vhodný i na delší cestování. Pozice jezdce je uvolněná, relativně vzpřímená, avšak nohy jsou pěkně po sportovnu zalomené. Na nějaké klidné loudání to však není, motor chce prostě otáčky a užívat si jízdu na plný plyn.
Na svojí velikost je ST4 v zatáčkách jako ryba ve vodě, krásně drží stopu a dává jezdci perfektní pocit bezpečí v jakémkoliv náklonu. Měl jsem možnost na stejném úseku hned po sobě porovnat chování jak estéčka tak firestormu a závěr je jasný. Firestorm prostě nezatáčí a oproti Dukně nebrzdí.
Brzdný účinek jsem ještě vylepšil. ST4 jsem osadil vykrajovanými kotouči, které jsou o půl milimetru silnější a motorka s nima daleko lépe brzdí.
Motorku bych doporučil sportovně zaměřeným jezdcům, kteří se nechtějí dloubat kolenama do brady, ale chtějí stroj, který je odveze se vším pohodlím jak k moři, tak se neztratí na okruhových dnech. Pak už je to jenom na nich, jak moc otočí pravým zápěstím a nechají naplno vypustit ty surové koně, které motor 916 produkuje.
-Jarda-